Na E-Marketing składają się wszystkie działania i strategie wspierające sprzedaż produktów i usług oraz kreowanie pozytywnego wizerunku firmy w Internecie. Z roku na rok E-Marketing staje się coraz bardziej popularny. Stały rozwój technologii i Internetu oraz coraz większa obecność potencjalnych klientów w sieci powoduje, że coraz więcej firm decyduje się korzystać z E-Marketingu.
Optymalizowanie strony internetowej dla wyszukiwarek (ang. Search Engine Optimization, SEO) polega na podjęciu szeregu działań dostosowujących kod strony internetowej do wymagań algorytmów wyszukiwarek. Celem działań jest oczywiście osiągnięcie jak najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Prawidłowo zoptymalizowana strona internetowa pod wybrane słowa kluczowe to najważniejsza kwestia pozycjonowania.
Niezwykle ważnym elementem w procesie pozycjonownaia jest linkowanie, czyli pozyskiwanie odnosników z innych stron internetowych, najlepiej z atrybutem dofollow. Najlepiej jest, kiedy strony, z których pochodzią linki są wysokiej jakości i powiązane tematycznie. Jeden link z wartosciowej strony jest o wiele więcej wart niż sto czy tysiąc ze stron o niskiej jakości.
Jedną z najlepszych inwestycji w E-Marketing są artykuły sponsorowane. Perswazyjny tekst sprzedażowy, połączony z odpowiednim linkowaniem pozwoli Twojej domenie wzmocnić swoje pozycje. Warto jednak wziąć pod uwagę, że miejsce publikacji ma duże znaczenie. Jednym z głównych celów artykułów sponsorowanych jest dotarcie do określonej grupy odbiorców. Jeśli nie chcesz płacić za publikacje swoich artykułów, możesz również skorzystać z tzw. wpisów gościnnych – po prostu wyślij wiadomość do Wydawcy i zapytaj o możliwość współpracy. Internetowy marketing nie ma granic!
Wiele firm do promocji swojej strony internetowej wykorzystuje również reklamy Google – tj. narzędzie Google Adwords – generalnie może ten system zaliczyć do reklam płatnych. Za pomocą programu Google Adwords możesz umieścić swoją witrynę na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego w dosłownie kilka minut.
Stworzenie reklamy w Google zaczyna się od przygotowania słów kluczowych, a pomoże Ci w tym Adwords Keyword Planer. Narzędzie wskażę dużą bazę sugerowanych słów kluczowych, wybierasz frazy na które chcesz się promować i pozostaje już jedynie uzupełnienie widoku reklamy. Proste. Takie ma być.
Głównym celem marketingu społecznościowego jest tworzenie długotrwałych relacji z klientami. Pośrednim celem marketingu społecznościowego jest również poznawanie klientów i dotarcie do nowych użytkowników. Trudno dziś wyobrazić sobie jakąkolwiek kampanię marketingową bez wykorzystania social media. Z założenia media społecznościowe służą do komunikacji z innymi ludźmi przez Internet. Zasięg mediów społecznościowych stale rośnie, a tendencja nie wydaje się być zagrożona.
Media społecznościowe to rodzaj marketingu internetowego którego nie powinieneś lekceważyć. Jest to silny element promocji w dzisiejszych czasach. Nawet jeśli nie chcesz skupiać się na mediach społecznościowych to warto mimo wszystko posiadać profil oraz zbierać swoich dotychczasowych zadowolonych klientów. Niesie to ze sobą wiele korzyści, m.in. będziesz mógł, np. redystrybuować treści powstałe na Twojej stronie internetowej, stale będziesz budował swoją sieć zadowolonych klientów i dla wielu osób w Internecie będziesz firmą godną zaufania. Wiele młodych osób uważa, że jeśli nie ma Cię na Facebooku to nie istniejesz!
Warto również w social media marketingu zachować umiar i podchodzić z rozsądkiem do tego kanału promocji. Planowanie strategii marketingu w social mediach zaczyna się od dostosowania treści do odbiorców kanału, ale warto przy tym wybierać miejsca, na których faktycznie przebywają nasi klienci. Dla przykładu jeśli Twoja firma oferuje usługi biznesowe, np. w postaci leasingu samochodów to raczej nie warto promować się na Instagramie i dopasowywać tam treści do odbiorców kanału. Nie Twój target, a dodatkowo odbiór Twojej firmy może okazać się infantylny. Warto w takiej sytuacji wybrać medium, w którym nasi potencjalni klienci przebywają, czyli np. Linkeidn. Co innego w sytuacji, kiedy np. Twoja firma sprzedaje modne koszulki z kotami – wtedy takie serwisy jak Instagram powinny stanowić dla Ciebie priorytet w kontekście budowy pozycji w social media. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że taki content skusi właśnie do zakupu w Twoim sklepie.
Możemy wyróżnić dwa rodzaje reklam na Facebooku – płatna i bezpłatna. Bezpłatna reklama internetowa na Facebooku to prowadzenie własnego profilu firmowego, tworzenie świetnego contentu, który przyciągnie fanów i uczestnictwo w innych grupach, czy też dyskusjach w serwisie – tak, aby przyciągnąć do profilu jak największą grupę fanów. Druga możliwość to Facebook Ads – system umożliwiający reklamowanie produktów i usług w formie komunikatów wyświetlanych na Facebooku, Instagramie lub aplikacjach z grupy Audience Network. Oczywiście mamy do wyboru, czy chcemy wyświetlać się na Instagramie, czy też nie.
Tworząc reklamę na Facebooku masz do wyboru kilka różnych formatów reklam, które możesz dopasować do specyfiku firmy lub profilu odbiorców. Dodatkowo, za pomocą targetowania możesz zaznaczyć swoją grupę docelową i kierować jedynie do swoich potencjalnych klientów komunikaty reklamowe. Kolejną korzyścią korzystania z Facebook Ads jest możliwość połączenia konta z Facebook Pixel i ustawienia kampanii remarketingowej..
Planujesz stworzyć swoją pierwszą kampanię reklamową na Facebooku? To nic trudnego. Na rynku jest dostępnych wiele kursów oraz szkoleń, ale uwierz, że nie ma lepszej szkoły niż praktyka. Jeśli nowe technologie nie są Ci strasznie, a w Internecie czujesz się jak ryba w wodzie – śmiało możesz zaczynać samemu tworzyć profesjonalne reklamy. Jeśli natomiast nie czujesz się w tej dziedzinie zbyt pewny, warto w takiej sytuacji zainteresować się dodatkowymi szkoleniami.
Facebook obecnie posiada bardzo intuicyjny kreator reklam, który nazywa się Menadżer Reklam Facebook. Poprowadzi Cię on krok po kroku przez poszczególne etapy kreowania promocji zaczynając od wyboru celu reklamy, wyboru grupy docelowej, poprzez określenie miejsca emisji, budżetu, wyboru formatu, aż do podsumowania kampanii i złożenia zamówienia.
Twitter w Polsce nie jest tak popularny jak Instagram czy Facebook, ale w dalszym ciągu dla reklamodawców jest interesującym kąskiem. Twitter jest źródłem informacji i newsów; bardziej nowoczesną formą agregatu informacji, którym niegdyś były kanały RSS. Podobnie jak w przypadku Facebooka możesz stworzyć tam swój profil firmowy, a Twoim głównym celem jest zebranie jak największej liczby fanów – na Twitterze tzw. „followersów”. Zasadniczą różnicą pomiędzy Facebookiem, a Twitterem jest maksymalna liczba znaków w jednym poście, która na Twitterze wynosi 280 znaków.
LinkedIn to najpopularniejszy serwis dla profesjonalistów, służący do prezentacji swojej sylwetki zawodowej potencjalnemu pracodawcy i budowania sieci kontaktów. W odróżnieniu np. od Instagrama nie znajdziesz tam nastoletnich osób ze zdjęciami z plenerowych wypadów, ale za to przeczytasz mnóstwo branżowych informacji. Warto promować się na LinkedInie, jeśli Twoje produkty lub usługi kierowane są do wykształconych osób, aktywnych zawodowo. W Polsce z LinkedIna korzysta prawie 3 mln osób. Niemal każdy użytkownik uzupełnia swój profil, w tym podaje informacje o dotychczasowych pracodawcach, ukończonych uczelniach, zainteresowaniach zawodowych, umiejętnościach – z punktu widzenia reklamodawcy są to wręcz bezcenne informacje. Swoją reklamę możesz właśnie dzięki temu targetować pod konkretne informacje. Kolejną zaletą reklamowania się na LinkedInie jest potencjał nabywczy użytkowników. Z punktu widzenia biznesowego naturalnie najważniejsza jest dla Ciebie sprzedaż. Facebook i Instagram może wygenerować Ci mnóstwo kliknięć, ale co z tego, jeśli potencjał nabywczy użytkowników jest mały i nie będą skłonni zakupić Twojego produktu? Konwersja jest najważniejsza.
Praktycznie każda osoba, która dzisiaj korzysta z Internetu i zdaje sobie sprawę, czym są media społecznościowe, wie czym jest Instagram. Serwis gromadzi ponad 500 milionów użytkowników, a blisko 100 milionów wpisów dodawanych jest każdego dnia. Są to ogromne liczby, w których reklamodawcy widzą potencjał. Instagram marketing to działania promocyjne marki prowadzone na stronie Instagram. Siła sprzedażowa i wizerunkowa na Instagramie jest bardzo duża.
Instagram jest dosyć specyficznym serwisem, w którym rządzą followersi, zdjęcia i hasztagi. Aby dowiedzieć się w jaki sposób prowadzić marketing internetowy na Instagramie, warto śledzić popularne konta takich marek jak: Oreo, Starbucks, Nike, H&M, Chanel, Adidas, Asos i inne. Sprawdź najpopularniejsze konta firm na Instagramie i ucz się od najlepszych.
Instagram podobnie jak Facebook umożliwia również dotarcie do konkretnej grupy docelowej (tzw. target audience) wykorzystując Instagram Ads. Content na Instagramie powinien być częścią bardziej złożonej strategii marketingowej, powinien stanowić uzupełnienie do kampanii marketingowej, a nie stanowić jego fundament. Najważniejsze w social mediach to dobre połączenie komunikacji z innymi kanałami.
Youtube marketing to wszystkie działania promocyjne firmy prowadzone na stronie Youtube. Filmy wideo wśród użytkowników stają się coraz bardziej przyswajalną formą treści, o czym zresztą świadczą same statystyki serwisu Youtube. Według nieoficjalnych źródeł, ponad 80% ruchu w Internecie stanowią obecnie filmy. Youtube już od dawna nie jest jedynie źródłem śmiesznych filmików, a miejscem w którym znajdziemy wysokiej jakości materiały filmowe, czy reklamowe.
Video marketing można prowadzić za pomocą własnego kanału, w którym dodajesz ciekawe materiały lub też za pomocą influencerów, tzw. osób, które posiadają własny kanał na Youtube i posiadają sporą liczbę fanów. Współpraca z najbardziej popularnymi autorami video staje się coraz bardziej popularna, pamiętaj jedynie, aby do reklamy swojej firmy dobrać odpowiednią osobę. Społeczność na Youtube jest różna, jedni zdobywają fanów materiałami wysokiej jakości, inni już mniej, a nawet materiałami kontrowersyjnymi. Twoja firma nie powinna zatem promować osoba, która jest kontrowersyjna i która ma tak samo wielu fanów, co antyfanów. Przykładem youtuberów, którzy lokują swoje produkty w mało inwazyjny sposób jest, np. kanał KochamGotować. Inwestycja w video marketing jest dobrym pomysłem, jeżeli zależy Ci na zwiększeniu świadomości Twojej marki.
Zdaniem wielu specjalistów influencer marketing obecnie jest jedną z najszybciej rozwijających się kanałów pozyskiwania klientów. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na nawiązanie współpracy z twórcami internetowymi. Działa to przeważnie na zasadzie barteru, czyli jeśli prowadzisz sklep komputerowy, influencer, np. za wysokiej jakości klawiaturę wspomni o Twojej firmie na jednym z kanałów społecznościowych lub też zrecenzuje Twój produkt.
Oczywiście formy współpracy są różne. Najpopularniejsi influencerzy zgarniają już sowite kontrakty z wielkimi gażami za promowanie danych marek. Wszystko zależy od popularności danego influencera i jego zasięgu w Internecie.
Dla wielu osób zjawisko influencer marketingu może wydawać się nowe i nieco nieuczciwe, bowiem ktoś poleca nasze usługi, tak naprawdę nie interesując się marką, a jedynie korzyściami płynącymi ze współpracy. W rzeczywistości sam mechanizm w którym ludzie popularni docierają do swoich odbiorców jest już znany od dawna. Influencer marketing to działania marketingowe oparte na rekomendacjach znanych osób, budzących zaufanie i stanowiących dla danej grupy odbiorców autorytet.
Tak samo, jak Zygmunt Chajzer polecał przeze wiele lat milionom Polaków proszek do prania popularnej firmy, tak samo osoby, które są popularne w sieci mogą również rekomendować swoim fanom pewne produkty lub usługi. Influencer marketing może być skuteczną formą promocji, ale dużo zależy od właściwego doboru ambasadora marki, o czym wspominaliśmy już wcześniej. Liczy się nie tylko zasięg, ale również autorytet influencera oraz zaangażowanie obserwujących.